Jesajabloggen

Hem » ekklesia » Den frambrytande urförsamlingen – 5

Den frambrytande urförsamlingen – 5

Auto translate

Om bloggen

Välkommen hit! Mitt namn är Stefan Green och är teolog och exeget. Mer om mig kan du läsa under flikarna ovan: Om, Engagemang och Curriculum Vitae

Varför kallar jag min blog för Jesajabloggen? Jesaja var en betydelseful profet i Hebreiska Bibeln/Gamla Testamentet och har en hel bok uppkallad efter sig. Eftersom det jag skriver har ett visst fokus på Gamla Testamentet, men även sträcker sig in i Nya Testamentet, är Jesajabloggen ett passande samlingsnamn för mina publiceringar. Jesaja var en viktig bok för de tidiga kristna, och formade i hög grad deras förståelse av Jesus Kristus. Av GT-böckerna var det enbart Psaltaren som hade större inflytande än Jesaja. Sedan forskare jag i Jesaja, så det är ytterligare en anledning att kalla denna blog för Jesajabloggen.

Det du kan förvänta dig här är: en hel del exegetik, en hel del bibelteologi, men naturligtvis också om Jesaja. Bibelarkeologi tillhör också mina intressen. Däremot lovar jag att inte skriva om mig själv.

Du får gärna kommentera det jag publicerar, så att vi kan ha en dialog. Jag förbehåller mig däremot rätten att avvisa kommentarer som bedöms som respektlösa, olämpliga och som ligger utanför ämnet för denna blog.

Nyligen twittrat

Bloggarkiv

Ekklesia – den lokala och universella församlingen

Ekklesia används både för att beskriva den lokala församlingen (1 Thess. 1:1; 1 Kor. 4:17; Gal. 1:22; 2 Kor. 11:8; 1 Kor. 7:17) och den universella församlingen (Ef. 4:4). När ekklesia syftar på den universella församlingen, är det däremot inte själva sammankomsten som står i fokus, utan på de människor som samlas tillsammans – de är församlingen, oavsett om de är församlade eller inte (jfr Apg. 8:1-3 [trots att de är förskingrade är de fortfarande ”församlingen”]; 9:31 [ekklesia beskriver inte bara församlingen, utan också de troende]).

Synen på församlingen som universell fanns bland de kristna vid ett tidigt skede (Apg. 8:3; 9:31; 1 Kor. 12:28; 15:9) och i Jesu löfte om församlingens grundande (Matt 16:18). Synen förekommer framförallt i Ef. och Kol., som sammanfattar den bibliska teologin om den kristna församlingen (jfr. Ef. 1:22-23; Kol. 1:18). Inom teologin beskrivs ofta den universella församlingen som osynlig, men Nya testamentet talar faktiskt aldrig om en osynlig församling – den universella församlingen är den universella gemenskapen mellan troende som synligt möts i de lokala församlingarna.

Det universella användandet av ekklesia syftar inte heller på den enda församlingen som är summan av många individuella församlingar, eller att många församlingar tillsammans bildar den universella församlingen (ex Romerska katolska kyrkan). Den universella församlingen är representerad lokalt, det vill säga varje individuell församling är den universella församlingen på en specifik lokal plats (1 Kor. 1:1; 2 Kor. 1:1).

Slutsatsen blir att ekklesia i Nya testamentet är begränsad till den lokala och universella församlingen. Övriga kopplingar som har uppstått med ordet ”kyrka” har inget samband med Nya testamentets ekklesia. Ordet används inte för kyrkobyggnader, och inte heller som adjektiv för samfund (titel) eller statskyrka. Istället när en lokal församling omnämns i Nya testamentet, nämns den vid dess medlemmars namn (jfr. 1 Thess. 1:1) eller vid en viss stad (1 Kor. 1:2). Församlingar i en viss region beskrivs som ”i” den regionen (1 Thess. 2:14; Gal. 1:2), och inte med titlar som Efesuskyrkan, eller Galaterkyrkan. Det går också att konstatera att sådana teologiska koncept som ”stridande” och ”segrande” är aldrig sammankopplade med ekklesia i Nya testamentet.

Jag förespråkar inte här en lagiskhet i namngivande av kyrkor och samfund. Det finns inga bibelställen som säger att en kyrka inte får heta Filadelfiaförsamlingen eller Elimkyrkan. Men det skadar inte att vara medveten om vad ekklesia står för i Nya testamentet och hur Paulus använde begreppet i sina brev till de första församlingarna. Att försöka förstå den teologiska tillämpningen av ekklesia i urförsamlingen kan nämligen vara till stor hjälp i definierandet av den kristna församlingen i ett moderna eller postmodernt samhället. Även om olika begrepp omprövas, är det viktigt att inte förlora kontexten som den kristna församlingen historiskt hör hemma i.


5 kommentarer

  1. Anonymous skriver:

    Stefan. Tack för en mycket bra och upplysande serie om ekklesia! Dessutom håller jag med om dom flesta slutsatserna, även om jag värjer mig för att prata om ”den universella” församlingen.

    Några frågor också: kan man inte tänka sig att ”församlingen” när det används ”bredare” (Apg och Ef/Kol) fortfarande syftar också på den pågående processen av församlande (alltid lokalt manifesterad men som ska få sin kulmen vid Jesus framträdande), och inte uteslutande på människor? Det är svårt att tänka sig att Lukas eller ”Paulus”, som vi, kan prata om ”församlingen” på ett sätt som gör att det samtidigt inkluderar människor som inte är en del av ”en församling”.

    Vidare, hur förhåller sig enligt dig koncepten ”församlingen” och ”Guds folk”? Är dom synonymer?
    /Jonas LUndström

  2. Stefan Green skriver:

    Varför värjer du dig mot den ”universella församlingen”? Jag syftar inte på någon organisation typ Romerska katolska kyrkan när jag använder mig av det ordet. Du får förklara mer.

    Jag planerar att skriva om ”Eskatologiska ekklesia”, vilket förhoppningsvis tar upp din andra fråga.

    På din tredje fråga finns det inget enkelt svar. Men utifrån bibelställen som exempelvis Heb 11 finns det en koppling mellan församling och Guds folk, men hur synomyma begreppen är, är en stor teologisk splittringsfråga. En sak är klar för mig, det finns inget som är helt och hållit synonymt.

  3. Anonymous skriver:

    Uttrycket den ”universella församlingen” används ofta i betydelsen/parallellt med ”den osynliga församlingen”, vilket jag (som du) tycker är obibliskt. Det har också olyckliga associationer till ”katolsk”.

    Skulle man kunna säga, tycker du, att ”församling” i NT används antingen först och främst om en konkret samling med människor (ett möte) men också ibland som en beteckning på dom människor som deltar i dessa samlingar?
    /JOnas

  4. Sjur Jansen skriver:

    Ekklesia var Athens folkeforsamling. Så vidt jeg vet, var det ingen hierarkisk over Athens ekklesia. Dette indikerer at det heller ikke var noen hierarkisk over en hvilken som helst lokal kristen ekklesia (kirke/menighet/forsamling/gruppe).

    På samme måte fins det ikke riksdag over riksdag, for det gir ikke mening.

    Jeg synes begrepet ”den universelle ekklesia” er bra, så lenge man unngår et verdenshierarki. Jeg tror det i teorien er to måter man kan få en universell ekklesia:

    a) Verdenspave med verdenshierarki og ekklesia over ekklesia over ekklesia.

    b) Verdensorganisme av kjærlighet, respekt og ikke-hierarki der man fritt kan gå sammen i ekklesiaer hvor som helst.

    Jeg er tilhenger av b. Er jeg på reise, kan jeg treffe andre kristne for en periode, og da er vi en ekklesia. Når alle kristne fritt kan møte hverandre, da kan man snakke om en universell ekklesia.

    Jeg tror ekklesia på en måte kan oversettes med ”en gruppe kristne”. Paulus skriver: ”Hils også ekklesia som samles hjemme hos dem.” Altså: ”Gruppen som samles hjemme hos dem.” Eller: ”Riksdagen som samles hjemme hos dem.”

    Kirker som i dag har husgrupper med sentralt plassert lederskap følger dermed ikke NTs opplegg. Det kan hende vi er frie til å ikke følge NTs opplegg, men det er en annen debatt. Nå snakker jeg om hvordan jeg tror det var den gangen. En storkirke med husgruppeledere er egentlig ekklesia over ekklesia, altså riksdag over riksdag. Det gir ikke mening.

    http://www.byggemennesker.blogspot.com

  5. Stefan Green skriver:

    Hej Jonas
    Jag har visst inte svarat på din följd fråga ännu.

    När ekklesia syftar på den kristna församlingen i Nt är det enligt min mening människorna den syftar på, inte på samlingen i sig.

    Den universella församlingen är precis som Sjur säger icke-hierarkisk. Den universella församlingen är Kristi kropp oavsett tid, geografisk placering och tradition. Den universella församlingen är alla som är i Kristus (Ef 1).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: